Воскресенье
26.01.2025
21:46
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт вчителя початкових класів ГОДОВАНОЇ ТЕТЯНИ ЛЕОНІДІВНИ
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [6]
Українська мова [1]
Розробки уроків
Математика [1]
Розробки уроків

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Музыка

Форма входу

Головна » Статті » Мої статті

Формування економічного мислення молодших школярів

Годована Т.Л.

вчитель- методист,

 вчитель початкових класів КЗШ № 121

 

ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО МИСЛЕННЯ

МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

 

У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування економічного мислення молодших школярів, визначено сутність понять «економічне мислення» і «економічна культура», висвітлено зміст, завдання та принципи економічного виховання, сутність економічного мислення, його структуру, характеристики, значення і роль у розвитку особистості молодшого школяра.

Ключові слова: економічне мислення, економічна культура, культура економічного мислення, критерії сформованості економічної  культури.

 

В умовах кардинальних змін у соціально-політичному та економічному житті України виникла гостра необхідність реформування світогляду людей, орієнтирів та критеріїв оцінки життя і подальшого його забезпечення. Цілком природно, що без стійкого переконання саме у самостійному забезпеченні свого кращого, більш цивілізованого буття, без особистої відповідальності кожного члена суспільства за долю незалежної, суверенної України, а, значить, і свою, швидких, бажаних позитивних змін у нас не відбудеться.

Час вимагає значних змін у всіх сферах суспільства, в тому числі — економічній і виховній. Потребує нових підходів формування у дітей життєво-прагматичного, економічного мислення, усвідомлення нею закономірностей новітнього розвитку, розбудови українського суспільства.

Однією з основних ланок цього процесу є початкова школа, де здійснюється формування в учнів готовності до самостійної цивілізованої, узаконеної економічно-підприємницької діяльності, власного мислення і висновків, пошук шляхів життєзабезпечення суспільства, своїх родин, сімей. Це вимагає суттєвого удосконалення змісту навчального процесу, створення незвичайних педагогічних умов для економічного виховання школярів, в період запровадження ринкових відносин. Абсолютно зрозуміло, що це непроста справа і потребує неабияких наукових обґрунтувань, практичних навиків, пропозицій, які з успіхом, зацікавленням сприйняли б учні.

Економічне виховання покликане вирішувати такі завдання [1, с.21]:

      ознайомлення молоді із законами ринкової економіки, шляхами підвищення її ефективності, вдосконалення виробничих відносин; системою і методами управління виробництвом;

      формування здатності до економічного мислення, вміння оволодівати новими методами і прийомами праці;

      виховання почуття і рис ефективного господаря;

      розвиток здорових матеріальних потреб, умінь розпоряджатися грошима.

У сфері особистого життя економічна діяльність передбачає;

      планування та організацію особистого бюджету, доходів та витрат сім'ї;

      економічно обґрунтоване оцінювання товарів, які купуються для особистих потреб, їх раціональне використання;

       раціональне ставлення до свого здоров'я, режиму і способу житія.

У процесі економічного виховання важливо формувати у школярів здорові матеріальні потреби. Однак при цьому вони мають гармонійно поєднуватися з духовними.

Економічна культура особистості означає гармонійне поєднання у ній фізичних, розумових, організаторських здібностей, високий рівень освіти і кваліфікації, потреби у вільній, творчій праці, поліпшення її умов, зростання матеріальних і духовних потреб.

Окрім того, кожен громадянин як морально вихована людина повинен:

      бережливо і по-господарському ставитися до природи, активно протидіяти негативним явищам у цій галузі діяльності людини;

      дбайливо ставитися до народного надбання;

      активно вивчати і осмислювати економічну політику нашої держави [3, с.45].

"Державним стандартом загальної середньої освіти. Економіка" запропоновано чотирирівневий підхід, що передбачає послідовність і безперервність економічної освіти та виховання школярів. Наступність виявляється в лінійно-циклічній структурі курсів:

  нульовий рівень— І—4 класи;

      перший рівень — 4—7 класи;

      другий рівень — 8—9 класи;

      третій рівень— 10—1 1 класи.

Нульовий рівень вивчення економіки розрахований на початкову школу. Діти отримують початкові уявлення про навколишнє економічне середовище. Формуються первинна економічна культура та грамотність. У цьому віці передбачено:

      вивчення основних економічних понять, з якими діти стикаються у повсякденному житті;

      навчання дітей умінню робити вибір та оцінювати його наслідки для себе і для своєї родини, друзів;

■ формування почуття відповідальності за прийняті рішення [6, с.45].

На цьому етапі вивчення економіки може здійснюватися на окремих уроках та інтегровано.

Підходячи до проблеми формування економічного мислення з педагогічних позицій, ми певним чином змінюємо погляд на мислення, як на предмет психології й визначаємо його як внутрішню якість особистості, яка зумовлює її здатність осмислювати й засвоювати економічні знання, здобуті в результаті опосередкованого, узагальненого й адекватного відбиття дійсності, реалізувати у практичній діяльності. Ознака "економічне" надає терміну мислення своєрідного забарвлення, яке не тільки підкреслює його зміст, а й виражає стиль мислення, його спрямованість. Розвиток економічного мислення учнів передбачає не тільки застосування загальних норм правильного мислення до даного змістовного матеріалу, а й певну орієнтацію в осмисленні соціально-економічної дійсності, яка виникає на основі усвідомлення теоретичного змісту економічних явищ і реалізується в процесі практичної діяльності [5, с.19].

Об'єктом економічного мислення є економічне життя, економічні відносини, вся господарська практика в цілому. Причому суть економічних відносин виражає не лише виробничий процес, а й проблеми власності, розподілу, обліку і споживання. Тому дитина, яка ще не включилася у виробничі відносини, вже має певний рівень економічного мислення. Джерелом його формування є відносини споживання, економічна інформація, практична діяльність [2, с.22].

Суб'єктом економічного мислення є особистість. Таким чином, відштовхуючись від викладеного ми вважаємо, що основні риси економічного мислення такі: науковість, гнучкість, реалістичність, конструктивність, масштабність, орієнтація на досягнення високої ефективності, врахування вимог соціального характеру, оптимізм.

Провідна роль у здійсненні економічного виховання дітей належить сім'ї. Основне завдання сімейного економічного виховання — підготувати дитину до життя в існуючих соціальних умовах.

Першому етапу позасімейного економічного виховання та освіти дітей відповідає рівень початкової школи. Діти здатні усвідомлювати економічні поняття і категорії, що співвідносять їх з відповідними економічними і життєвими ситуаціями. Повсякденне життя сприяє формуванню власного досвіду дітей, пов'язаного з економікою.

Молодший школяр вчиться користуватися грошима, співвідносити свої потреби з можливостями їх задоволення. Одночасне включення економічних знань до програм більшості шкільних курсів сприятиме поглибленню процесу пізнання і підготовки учнів до життя і праці в умовах ринкової економіки. Назріла необхідність поруч з економічною освітою через предмет на рівні початкового навчання розробити і впровадити спеціальний економічний курс.

Мета економічного виховання у практиці роботи вчителів початкової школи - виховати самостійну, діяльну людину, наділену якостями ініціативного працівника, розумного господаря, достойного громадянина. Тому економічні знання передові учителі використовують майже в усіх предметах шкільного курсу.

У період переходу від ігрової діяльності в дитсадку до навчальної в школі словник дітей поповнюється активною лексикою, збагачуючись не тільки кількісно, а й якісно. Та припинити ігрову діяльність у початкових класах неможливо, бо в ній не лише розвивається пізнавальний інтерес до навчання, а й ефективне усне мовлення, яке є основою розвитку особистості молодшого школяра в цілому. Тому, на нашу думку, в економічному вихованні молодших школярів є найбільш ефективними дидактичні ігри економічного змісту [6, с.28].

Від найпростіших ігор, які проводяться, як правило, в 1 - 3 класах на уроках мови, доречно поступово переходити до більш серйозних у 4 класі. Ігри повинні бути спрямовані на розширення обсягу словникового запасу учнів тією лексикою, яка входить у наше життя повсякденно, яку чують діти постійно в колі сім'ї, по радіо, телебаченню, читають у пресі. Зокрема, дітей постійно оточує сучасна економічна термінологія, без знання якої вони не зможуть стати повноцінними учасниками суспільно-політичного життя в Україні і світі.

На уроках української мови завжди можна відвести по декілька хвилин для роботи над значенням цих лексем. Доречно навчити учнів використовувати таку лексику прикладами до правил, вживати її в усному мовленні, а також для написання творів на відповідну тематику.

У цьому разі цікавими й корисними для розширення активного словника молодших школярів будуть вправи словотворчі, з багатозначними словами, синонімами, антонімами, етимологічним аналізом, тлумаченням лексичного значення за словником.

ЛІТЕРАТУРА

1.       Дрозденко Л.І. Виховання економічної культури // Палітра педагога. –

      1997. - № 4. - С. 20-23.

2.       Дудик В.С Вчити нового економічного мислення // Рад. школа.- 1989.-

      № 5. – С.  21-23.

3.       Єременко Л.В. Економічне виховання учнів // Поч. школа. - 1986. - № 8.-

    С. 44-47.

4.       Загривий В. Економічне виховання школярів // Рід. школа. - 1999. - № 9.  -

    С. 34-35.

5.       Левчук З.К. Воспитание у детей элементов экономической культуры //

     Нач. школа. -1990. -№5.-С. 19-21.

6.       Солдатова Л. Дидактичні ігри з використанням економічної термінології

    // Поч. школа. - 2000. - № 6. - С 27-28.

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: my_life (23.01.2013)
Переглядів: 2328 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Друзі сайту